Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

Strategia biznesowa. Dlaczego strategia firmy jest tak ważna?

7 lutego 2023

Podsumowanie

Zgodnie z definicją ekspertów od systemów zarządzania, panów J. Stonera, R. Freemana oraz D. Gilberta, strategia biznesowa to szeroki program wytyczania i osiągania celów organizacji. Tyle jeśli chodz o teorię – w praktyce to jeden z najważniejszych elementów budowania i rozwijania firmy. Stategia biznesowa wyznacza jasne cele i plan działania przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie czasu. To taka mapa firmy, która zawiera wszystkie najważniejsze informacje o biznesie i jego założeniach, a także instrukcje, jak je osiągnąć. Pamiętaj, że choć samo opracowanie i wdrożenie strategii biznesowej nie zagwarantuje Ci sukcesu rynkowego, to z całą pewnością pomoże Ci go osiągnąć.

Prowadzenie firmy i osiąganie sukcesów na tym polu nie jest dziełem przypadku. Tu nie ma miejsca na losowe decyzje i rzucanie pieniędzmi na lewo i pracy. Wszystko musi być przemyślane i dopięte na ostatni guzik, a każdy element powinien idealnie współgrać z pozostałymi – niczym w dobrze naoliwionej maszynie. Niektórzy porównują ogarnianie własnej firmy do ciągłej walki na biznesowym froncie... i w sumie jest w tym sporo prawdy.

Tak jak na polu walki wymagane jest planowanie, tak i w biznesie potrzebna jest skuteczna strategia biznesowa. Plan działania i sprecyzowana wizja rozwoju firmy pozwala wyznaczyć konkretne, mierzalne liczby oraz sposoby na ich osiągnięcie. Przemyślana strategia przedsiębiorstwa pomaga też zapobiegać niespodziankom w stylu zmniejszenia przychodów czy nagłego spadku liczby klientów. Brzmi elegancko, prawda? Czytaj dalej, a dowiesz się, z czego składa się dobra strategia biznesowa i dlaczego uważana jest za niezbędny element prowadzenia i rozwijania firmy. Lecimy!

Czym jest strategia biznesowa firmy?

W szeroko rozumianym biznesie bardzo często możesz spotkać się ze słowem strategia. Strategie cenowe, strategie wizerunkowe, sprzedażowe i tak dalej – te wszystkie określenia oznaczają zarządzanie, planowanie oraz podejmowanie decyzji i działań dotyczących konkretnych dziedzin. Obojętnie czy jest to budowanie rozpoznawalności marki, ustalanie polityki cenowej czy sposobów dotarcia do nowych klientów, zawsze mówimy o pewnej strategii, czyli przemyślanej wizji i taktyce.

Samo słowo strategia pochodzi z języka greckiego i oznacza dosłownie "sztukę dowodzenia", głównie w kontekście działań militarnych. Sam więc widzisz, że analogie do wojska i walki zbrojnej nie są wyciągnięte z kapelusza :). No dobra, ale jak można zestawić strategię wojskową ze strategią biznesową? Tu i tu chodzi o odpowiednie planowanie i zarządzanie – prowadząc firmę, jesteś jej głównym dowódcą. Na froncie biznesowym prowadzisz jednorazowe potyczki i wyczerpujące wojny o zainteresowanie i portfele klientów,  a także regularnie walczysz z zagrożeniem ze strony konkurencji. Optymalizujesz taktykę, modyfikujesz plan działania, dostosowujesz się do zmieniających się realiów.  Ma to sens, prawda?

Strategia biznesowa, inaczej strategia firmy, przedstawiana jest jako jeden z fundamentów prowadzenia przedsiębiorstwa – z tego powodu doczekała się wielu opracowań w literaturze fachowej. My jednak nie będziemy przynudzać suchymi definicjami, a skupimy się prawdziwym mięsku. 

Strategia biznesowa w najprostszych słowach – czyli co trzeba wiedzieć:

  • to przemyślany i spójny plan działania w zakresie prowadzenia i rozwoju firmy,
  • to zbiór maksymalnie konkretnych i szczegółowych liczb/celów/założeń firmy w wymiarze długofalowym,
  • to opis dróg i sposobów, by te cele zrealizować i określenie środków, które można na to przeznaczyć,
  • to opis działań, które należy podjąć na wypadek mocno kryzysowych sytuacji, 
  • to rozbudowany przewodnik/podręcznik zarządzania firmą, który nadaje ogólny rytm funkcjonowaniu całej organizacji.

Strategia biznesowa a biznesplan

Oba pojęcia dotyczą tego samego, czyli zarządzania firmą, ale w rzeczywistości różni je dość sporo. Strategia biznesowa określa długofalowy plan działania firmy i jej rozwoju oparty na regularnych analizach, podczas gdy biznesplan skupia się raczej na węższym zakresie, tj. początkach przedsiębiorstwa. Mowa tu o takich rzeczach, jak pomysł na biznes czy wypunktowanie sposobów na rozpoczęcie i rozkręcenie działalności. 

Druga zasadnicza różnica: strategia biznesowa ma służyć firmie i pracownikom jako zbiór praktycznych wskazówek pomagających w skutecznym prowadzeniu przedsiębiorstwa i osiąganiu konkretnych celów. To inaczej wytyczne, które wskazują, w jaki sposób ma być realizowana misja firmy – przeznaczone do użytku wewnątrz organizacji. Z kolei biznesplan powinien trafić w ręce inwestorów lub banków, czyli tam, gdzie są pieniądze pozwalające rozbujać startujący biznes. 

Strategia firmy a strategia marketingowa

Czym różni się strategia marketingowa od strategii biznesowej? Można powiedzieć, że ta pierwsza jest jednym z głównych elementów drugiej. Strategia reklamowa to też plan, ale dzięki niemu możliwe jest przełożenie celów firmy na realne działania na rynku i maksymalne zwiększenie zysków. To nie tylko reklama (rozumiana jako sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców), ale i przemyślana strategia komunikacji z klientami, spójna identyfikacja wizualna, opracowane hasła marki i firmy, a także elementy związane z produktami/usługami, ich cenami i sposobami dystrybucji. 

Jakie są cechy skutecznej strategii biznesowej? Elementy dobrej strategii firmy

Strategia biznesowa wysokiej jakości... czyli jaka? No właśnie – co właściwie znaczy, że strategia przedsiębiorstwa jest dobra? W dużym uproszczeniu można ją przedstawić jako spójny i przemyślany plan działania, ściśle dopasowany do konkretnej firmy i uwzględniający bieżące oraz przyszłe warunki rynkowe.

Według literatury branżowej dobre strategie biznesowe są:

  • wewnętrznie spójne – każdy, kto będzie miał okazję zapoznać się ze strategią, musi mieć poczucie, że wszystkie jej elementy służą do osiągnięcia jednego konkretnego celu i misji;
  • zewnętrznie spójne – spójność z tym, co wykracza poza firmę; uwzględnienie w całej układance potrzeb klientów, działań konkurencyjnych biznesów, warunków rynkowych, aktualnych trendów itd.;
  • proste, ale nie prostackie – nie chodzi o to, by zasypać swoich pracowników zbiorem zasad w formie księgi na kilkaset stron i w dodatku zapisanej biurokratyczną paplaniną; strategia biznesowa musi być przejrzysta i zrozumiała dla każdego zatrudnionego w firmie, w tym także dla klientów i współpracowników.

To jednak nie wszystko – skuteczna strategia biznesowa powinna składać się z 5 głównych elementów. Należą do nich:

  • misja przedsiębiorstwamisja firmy, która wyraża podstawowe przekonania i założenia danego biznesu,
  • domena działania – określenie priorytetowych rynków zbytu, a także sposobów dystrybucji i sprzedaży towarów lub usług,
  • USP, czyli unikatowa cecha oferty – czynnik wyróżniający daną firmę na tle innych, przewaga konkurencyjna,
  • strategiczne cele – długoterminowe ambicje i cele, do których dąży dana organizacja,
  • program działania – ustalenie sposobów na osiągnięcie tych najważniejszych celów.

Powyższe elementy stanowią szkielet przemyślanej strategii biznesowej i są jednocześnie dobrym punktem wyjścia do dalszych działań. Skoro masz już pewne pojęcie, jak powinna wyglądać strategia firmy, sprawdź, jakie są niezbędne etapy jej budowy.

Planowanie strategii biznesowej – najważniejsze etapy

Jeśli myślisz, że ogarnięcie strategii biznesowej zajmie Ci godzinkę i zrobisz to przy porannej kawie, to niestety jesteś w dużym błędzie. To długi proces, pełen wyzwań i trudności, składający się przynajmniej z kilku kluczowych etapów. Super ważna jest tutaj odpowiednia baza – tworzenie strategii biznesowej musi być oparte na sprawdzonych badaniach rynkowych i szeregu innych analiz. W ten sposób stworzysz faktyczną STRATEGIĘ, czyli uporządkowany, logiczny i efektywny plan działania. W przeciwnym razie wyjdzie Ci... totalna papka, z której nie będzie żadnego pożytku.

Tobie jednak zależy na tym, by strategia biznesowa miała ręce i nogi – by przynosiła wymierne korzyści i pomagała Ci w rozwoju przedsiębiorstwa. Sprawdź więc, jakie kroki musisz podjąć:

  1. Określ strategiczne cele – zastanów się, jakie kierunki rozwoju powinna wyznaczać Twoja strategia biznesowa; jakie są Twoje priorytety, jakie wartości prezentuje Twoja firma i dlaczego funkcjonujesz na rynku. Pamiętaj, że cele muszą być spójne z misją i wizją firmy.
  2. Wykonaj tzw. analizę sytuacyjną firmy – to m.in. określenie grupy docelowej, wybór rozwiązań i narzędzi wymaganych do osiągnięcia poszczególnych celów (sprzedażowych, wizerunkowych itd.), zaplanowanie budżetu, poszukanie możliwości optymalizacji kosztów, wyraźne wyróżnienie przewag konkurencyjnych itp.
  3. Określ możliwości przedsiębiorstwa – w budowaniu strategii firmy przydaje się analiza SWOT (od angielskich słów strenghts, weaknesses, opportunities, threats). Warto ją wykonać i najlepiej zrobić to jak najdokładniej. Dzięki niej poznasz mocne i słabe strony swojego biznesu, a także dowiesz się, jak wygląda wpływ otoczenia na Twoją firmę (szanse na rozwój i realizacje celów oraz ewentualne zagrożenia czyhające na przedsiębiorstwo).
  4. Przygotuj plan działania – nazywany ładnie planem taktycznym. Musi on uwzględniać wszystkie procesy, decyzje i postanowienia dotyczące rozwoju firmy.
  5. Zastanów się, jakie czynniki mogą zwiększyć wydajność firmy – pomyśl, w jakich obszarach możesz osiągnąć największe zyski przy minimalnym wysiłku i nakładach finansowych.
  6. Zaplanuj koncepcję marketingową i komunikacyjną, plan promocji i reklamy firmy – w skrócie wszystko, co przyczynia się do poszerzania świadomości Twojej marki i firmy w oczach konsumentów.
  7. Zepnij wszystko w logiczną całość – w takim dokumencie musi się znaleźć wszystko, co zostało wypracowane w poprzednich punktach. Zadbaj o odpowiednią strukturę informacji, tak żeby całość byłą czytelna i zrozumiała dla każdego. Poszczególne części mogą być zbudowane na zasadzie opisów, przykładów i analiz oraz zakończone wypisaniem strategicznych wniosków.

Dlaczego opracowanie i wdrożenie własnej strategii biznesowej jest tak ważne?

Czy warto mieć strategię? Wyobraź sobie właściciela przedsiębiorstwa, w którym pojęcie strategii biznesowej nie istnieje. Jesteś w stanie wymienić wszystkie pytania, które mogą mu się kotłować w głowie? Po co to robię? Dlaczego? Jak mogę to zrobić i czy właściwie mam na to pieniądze? I tak codziennie, po milion razy, przy każdej najmniejszej czynności. 

A teraz dodaj do tego pytania ze strony pracowników, którzy w sumie nie do końca zdają sobie sprawę, co należy do ich obowiązków, jakie wymagania są przed nimi stawiane i kogo powinni słuchać. Skoro nie wiedzą, co mają robić, pójdą ze swoimi wątpliwościami do przełożonego. Załóżmy nawet, że szef będzie w stanie im pomóc i odpowie na ich pytania – ale zrobi to totalnie w ciemno, bo nie zna przecież możliwości swojej firmy ani dostępnych rozwiązań, nie ma określonego długofalowego celu, nie interesuje się otoczeniem biznesu ani tym bardziej swoją konkurencją.

Powyższa sytuacja jest trochę przesadzona, ale w dość wyraźny spobób pokazuje, po co firmie strategia biznesowa. Ułatwia ona życie wszystkim ogniwom przedsiębiorstwa – od pracowników, przez osoby na szczeblach kierowniczych/menadżerskich, po kadrę znajdującą się na szczycie hierarchii. Pozwala:

  • wyznaczyć cel funkcjonowania firmy,
  • usystematyzować działania, sposoby ich wykonania, a także wymagadne do tego narzędzia i środki,
  • określić zachowanie firmy wzlędem otoczenia (konkurencji, klientów),
  • określć sposób działania w sytuacjach kryzysowych,
  • itd.

Strategia biznesowa przydaje się każdej firmie, nie tylko giga-korporacjom zatrudniającym setki pracowników. Jeśli masz problem z ogarnięciem własnego planu, zapraszamy do kontaktu z Kocurami Marketingu. Pomożemy Ci opracować i uskutecznić optymalną strategię biznesową dla Twojej firmy. Gwarantujemy, że wstępna rozmowa z Michałem Lembiczem – założycielem Marketingowego Wsparcia Twojego Biznesu RIKONA otworzy Ci oczy na wiele spraw. Do usłyszenia! 

Autor:

RikonaMarketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA
Pomagamy ambitnym przedsiębiorcom w budowaniu silnego wizerunku marki i rozkręceniu sprzedaży.

Poprzednie artykuły

Marketing B2B - jakie strategie pozwalają dotrzeć do klienta biznesowego?

Współczesny świat biznesu jest bardzo dynamiczny, a marketing B2B odgrywa w nim kluczową rolę. Przede wszystkim w budowaniu trwałych relacji z klientami, zwiększaniu sprzedaży i generowaniu wartościowych leadów. Marketing B2B jest bardziej złożony od B2C (klienci indywidualni) i wymaga przemyślanych strategii i podejścia uwzględniającego specyficzne potrzeby odbiorców. Czego jeszcze dowiesz się z artykułu? Przyjrzymy się […]

Czytaj dalej
Doradztwo marketingowe – jak wdrażać skuteczne działania B2B i B2C?

Dynamicznie zmieniający się świat biznesu, skuteczne działania marketingowe są kluczem do sukcesu każdej firmy. Niezależnie od tego, czy koncentrujesz się na rynku B2B czy B2C, efektywna strategia marketingowa pomoże wpłynąć zarówno na wizerunek marki, jak i jej wyniki finansowe. Co zrobić, gdy działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Odpowiedzią może być doradztwo marketingowe. Jest to […]

Czytaj dalej
Consumer insight – jak zrozumieć swoich klientów i skuteczniej sprzedawać?

„Czego pragną kobiety” to film z 2000 r., w którym główny bohater, specjalista od reklamy, ulega wypadkowi, po którym słyszy myśli kobiet. Dzięki temu jest w stanie idealnie dopasować swoje działania do potrzeb płci pięknej, czym zyskuje przewagę. Jak to ma się do sprzedaży w Twojej firmie? Choć też chcielibyśmy wiedzieć, czego pragną kobiety, to […]

Czytaj dalej
Jak strategia pozycjonowania Long Tail może poprawić Twoje SEO?

Rozwój internetu sprawił, że nasze zachowania w sieci także ewoluowały. Z każdym dniem lepiej rozumiemy, jak działają wyszukiwarki, jak z nich korzystać i jak dotrzeć do informacji, których potrzebujesz. Mało kto z nas szukając butów do biegania, wpisze w wyszukiwarce ogólne hasło „buty”. Bardziej prawdopodobne jest, że wpiszemy „buty do biegania Nike dla mężczyzn do […]

Czytaj dalej
Jak stworzyć Unique Value Proposition (UVP) i wyróżnić się na rynku?

We współczesnym konkurencyjnym biznesie kluczowym elementem sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, czyli Unique Value Proposition (UVP). Propozycja wartości, która przemawia do klientów i pomaga wyróźnić Twoją firmę od konkurencji, to niezbędny składnik silnej marki, która pozyskuje klientów i sprawia, że są oni lojalni. Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy! Czym jest […]

Czytaj dalej
Recykling treści – na czym polega? EKO jest w modzie

Ponowne wykorzystywanie surowców naturalnych to nie tylko ukłon w stronę zielonych zmian. Jest to również szansa na efektywniejsze zarządzanie dostępnymi zasobami. Jednym z takich zasobów dla Twojej firmy są treści na stronie internetowej i w e-sklepie. Wiesz, że puszki aluminiowe można przetwarzać w nieskończoność? Materiał jest ciągle użyteczny. Twoje treści także mogą takie być i […]

Czytaj dalej
Przykładowy opis firm, czyli „O firmie” / „O nas”  – jak napisać, aby zachęcić klientów do współpracy?

Zróbmy mały test. Wyobraź sobie, że szukasz dostawcy usług lub produktów dla siebie, lub swojego przedsiębiorstwa. Wrzucasz nazwę firmy do wyszukiwarki i wchodzisz na jej stronę. Poza spojrzeniem na ofertę, klienci najczęściej sprawdzają na Twój tekst „O nas” / „O firmie”. Prawdopodobnie Ty też chcesz wykorzystać ten potencjał. Czy wiesz, jak napisać atrakcyjną dla odbiorców […]

Czytaj dalej
Tone of voice Twojej marki. Zbuduj solidny element strategii komunikacji marki

Jak stworzyć Tone of voice marki? Dobre pytanie, na które spróbujemy odpowiedzieć w tym artykule. Przedstawimy także, jak wygląda proces tworzenia jednego z kluczowych filarów strategii komunikacji marki. No to co? No to Frugo! Ekhm… zapraszamy. Przystawka: Amazon umie w komunikację W artykułach na naszym blogu przewijają się tematy związane ze strategią komunikacji. Dzisiaj skupimy […]

Czytaj dalej
1 2 3 9
Marketingowe Wsparcie Biznesu RIKONA

RIKONA sp. z o.o.
ul. Adama Mickiewicza 37/58
01-625 Warszawa
NIP: 525-286-81-14
REG: 389326473

Polityka prywatności

KONTAKT

2022 Rikona sp. z o.o. | Wszelkie prawa zastrzeżone
crossmenu